مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات
دانشگاه جامع امام حسینعلیه السلام

 


چاپ خبر News-Print Print

زیرساخت شبکه


مجموعه‌ای از نرم‌افزارها و سخت‌افزارها هستند؛ این مجموعه‌ها‌ با اتصال به یکدیگر می‌توانند فعالیت‌های اینترنتی و اتصالات را در بخش‌های مختلف شهر بهینه سازی کنند.


زیرساخت شبکه

زیرساخت شبکه :

مجموعه‌ای از نرم‌افزارها و سخت‌افزارها هستند؛ این مجموعه‌ها‌ با اتصال به یکدیگر می‌توانند فعالیت‌های اینترنتی و اتصالات را در بخش‌های مختلف شهر بهینه سازی کنند.
به عنوان مثال همین لپ تاپ یا رایانه‌ای که شما در منزل خود از آن استفاده می‌کنید،  نوعی زیرساخت شبکه است. در زمینه‌های تخصصی‌تر انواع مختلفی مثل روتر‌ها،  کابل‌ها،  نقاط دسترسی بی سیم، پروتکل‌های شبکه و سوئیچ‌ها تقسیم بندی می‌شوند. یکی از ویژگی‌های زیرساخت شبکه این است که به شکل باز یا بسته موجود است. بدین معنا که به شکل منفرد یا گروهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اهمیت زیرساخت شبکه:

همانطور که گفته شد، زیر ساخت شبکه شامل تجهیزات فیزیکی مثل سخت افزارها و نرم افزارها هستند که به شکل برنامه‌های کاربردی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. مهمترین اهمیت زیرساخت شبکه این است که از فناوری یک کسب و کار حمایت و پشتیبانی می‌کند. تمامی سخت افزارها و نرم افزارهایی که به عنوان زیرساخت شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرند، خدماتی ارائه می‌دهند.
مثلاً فرض کنید شما یک شرکت یا کسب و کار بسیار کوچک دارید که به تازگی تأسیس کرده‌اید. شما قصد دارید برای آن یک سطح زیر ساخت شبکه ایجاد کنید؛ شاید بتوان گفت که حتی برای کوچکترین کسب و کارها نیز زیرساخت شبکه سخت افزاری باید وجود داشته باشد. این زیرساخت می‌تواند مجموعه‌ای از خطوط تلفن، رایانه، تلفن‌های هوشمند یا حتی خطوط اینترنت باشد.

شبکه سیمی و بی سیم:

زیرساخت شبکه به صورت شبکه سیمی و بی سیم وجود دارد. ‌در واقع آنچه که در زیرساخت شبکه اهمیت دارد، این است که کاربر چگونه به شبکه متصل می‌شود. گاهی ممکن است دستگاه کاربر (به عنوان مثال لپ تاپی که کاربر از آن استفاده می‌کند) با استفاده از سیم و کابل به شبکه متصل شود. همچنین این امکان وجود دارد که کاربر از کابل استفاده نکند. در شبکه بی سیم، داده‌ها و دیتاها از طریق کابل منتقل نمی‌شوند، بلکه از طریق امواج رادیویی منتقل می‌شوند. در شبکه‌های سیمی، داده‌های دستگاه، روی خطوط کابل جریان پیدا می‌کند.
کابل‌ها در انتها به یک دستگاه در شبکه متصل می‌شوند؛ مثلاً کابل‌ها به یک پورت اینترنت در سوئیچ شبکه متصل می‌شوند؛ بنابراین می‌توان تفاوت شبکه سیمی و شبکه بی سیم را به خوبی متوجه شد. هر دو شبکه مزایای بسیار زیاد و نقش مهمی در زیرساخت شبکه دارند. با توجه به این که داده‌ها در شبکه بی سیم به شکل امواج رادیویی در جریان هستند، سیگنال‌های مربوط به آنها چگونه وارد دستگاه می‌شود؟ در واقع زمانی که یک شبکه بی سیم دیگر به عنوان مثال یک گوشی تلفن همراه به شبکه اتصال داشته باشد، می‌تواند این سیگنال را دریافت کند و نیازی نیست به استفاده از کابل نیست.

نحوه تغییر زیرساخت شبکه:

شاید این سؤال در ذهن شما ایجاد شود که آیا با تغییر محل هر کسب و کار، زیرساخت شبکه نیز باید جابجا شود؟ پاسخ این است که اگر کسب و کار مورد نظر از زیرساخت شبکه سیمی استفاده کرده باشد، قطعاً در صورت جابجایی و نقل مکان به یک محل دیگر، باید زیرساخت شبکه خود را جابجا کند. این کار شاید در ظاهر ساده باشد، اما در واقع جابجا کردن زیرساخت همانند بلند کردن یک میز و انتقال آن به یک محل دیگر نیست، زیرا بسیاری از تجهیزات و قطعاتی در رابطه با زیرساخت هر شبکه وجود دارد که جابجایی و انتقال مکان آن را سخت‌تر می‌کند.
به همین دلیل بسیاری از سازمان‌هایی که قصد نقل و جابجایی دارند، اکثراً از زیرساخت شبکه بی سیم استفاده می‌کنند. این موضوع با گذشت زمان رواج بیشتری پیدا کرد، زیرا علاوه بر اینکه می‌توان جابجایی را راحت‌تر انجام داد، کاربران نیز می‌توانند به سهولت به دستگاه‌های شبکه بی سیم متصل شوند.
یکی دیگر از تغییراتی که در زیرساخت شبکه به وجود آمد، استفاده از محل کار ترکیبی بود. این اصطلاح بیان می‌کند که نیروی کار می‌تواند دور از دفتر و دور از محل کار، فعالیت خود را به راحتی انجام دهد. در صورتی که زیرساخت شبکه بی سیم باشد، می‌توان به راحتی از هر فاصله‌ای به شبکه سازمان مورد نظر متصل شد و از آن استفاده کرد.
البته باید گفت که زیرساخت شبکه مسائل امنیتی و حفاظتی مربوط به خود را دارد و هر شخصی قابلیت اتصال به آن را نخواهد داشت. علت گسترده‌تر شدن این موضوع این بود که نیروی کار باید این قابلیت را داشته باشند که در خارج از محل مورد نظر در هر زمان به شبکه متصل شده و فعالیت‌هایی مثل کنترل و نظارت را انجام دهند. این کار حس امنیت و اعتماد بیشتری را در سازمان ایجاد خواهد کرد، بنابراین می‌توان گفت امروزه زیر ساخت شبکه بی سیم بیشتر از زیرساخت شبکه سیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.


فایل‌های ضمیمه:
تاریخ انتشار خبر: 1403/03/30 - ساعت : ٠٩:٠٦ / شماره خبر: ٥١٨٦/همراهان این خبر:16

خروج





تمام حقوق مادی و معنوی این وبگاه متعلق به دانشگاه جامع امام حسین(علیه السلام) می باشد.